dijous, 24 de setembre del 2015

4ESO ACT 4. COM S'HAN DE CLASSIFICAR LES FONTS i COM IDENTIFICAR LA CAUSA I CONSEQÜÈNCIA D'UN FET

Els textos contenen molta informació. Si saps classificar les fonts, aconseguiràs ordenar la informació, contextualitzar i determinar el caràcter dels fets. Per això et proposem un mètode per classificar les fonts.

1. Passos que cal seguir

1. Contextualitzar la font.
  1. Si el text s'ha redactat en el moment històric estudiat parlarem d'un font primària.
  2. Si el text s'ha fet a posteriori del fet històric i es basa en fonts primàries de l'època (biografies, llibres d'història, ...) és una font secundària.
2. Identificar el tipus de font.
  1. Si són documents, premsa, cartes, memòries, etc, són fonts escrites.
  2. Si són entrevistes, discursos, cançons, etc, són fonts orals.
  3. Si són pintures, fotografies, cartells, cinema, il.lustracions, etc, són fonts iconogràfiques.
  4. Si són mapes o plànols són fonts cartogràfiques.
  5. Si són gràfics, censos, padrons, sèries estadístiques, etc, són fonts estadístiques.
 3. Identificar el caràcter de la font
  1. Política
  2. Econòmica
  3. Socials
  4. Cultural
  5. Jurídica
  6. Militar
L'estudi dels fets històrics sempre han d'incorporà alhora d'analitzar-los quines són les causes dels fets i quines conseqüències se'n deriven dels mateixos. Identificar-los sovint genera dubtes, a continuació et proporcionem alguns consells.
Ja hem vist anteriorment que un text integra molta informació, i que cal saber llegir-la correctament per poder fer una bona interpretació. Convé saber llegir per identificar els trets principals i, en el nostre cas, saber extreure quina és la causa i conseqüència que se'n deriven dels fets que es narren.

2. Passos que cal seguir: CAUSA o CONSEQÜÈNCIA?

1. Lectura de la font escrita. Cal que identifiquis si el fet que es narra és el detonant o no. Cal que recordis que el/s factor/s que propicien que un fet sigui possible s'entenen com a CAUSA.
Les causes poden ser: immediates, llunyanes, ideològiques i econòmiques.
Són immediates al fet si són les que provoquen hores o dies abans que succeeixin, o seran llunyanes si són originades molts anys abans que es produeixi el fet i tenen una llarga durada.
S'entendrà com una causa ideològica aquella que fa referència a la forma de pensar d'un/uns grup/s social/s o als sentiments col.lectius; i econòmica, si descriu idees econòmiques com poden ser: termes de producció industrial, capital, riquesa d'un país, etc.

D'altre banda, parlarem de CONSEQÜÈNCIA/ES al resultat directe d'un fet o procés històric que s'ha relacionat a una causa/es.

2. Assenyalar la frase o frases d'on s'ha extret la informació que justifica la nostre elecció.


ACTIVITATS

(...)Caldria que el poble en massa tingués la facultat legislativa. Però com que això és impossible, als estats grans cal que el poble faci per mitjà dels seus representants tot allò que no pot fer ell mateix: tots els ciutadans han de tenir el dret de donar el seu vot per tal d'escollir el seu representant (...)

FONT 1: Montesquieu (1748)"L'esperit de les lleis"


(...)Si es busca en que consisteix el bé més preuat de tots, es trobarà que es redueix a dues qüestions principals: La llibertat i la igualtat, sense la qual la llibertat no pot existir, renunciar a la llibertat és renunciar a ser home, als drets i als deures de a humanitat (...). Com que la força de les coses tendeixen sempre a destruir la igualtat, cal fer que la força de la legislació tendeixi sempre a mantenir-la.
 
FONT 2: J.J.Rousseau (1762)"Del Contracte Social"

 (...)En fi, aquesta tolerància mai no ha provocat una guerra civil; la intolerància ha cobert la terra de matances. Jutgeu ara, entre aquestes dues rivals, entre la mare que vol que el seu fill sigui degollat i la que el lliura amb la condició que visqui! (...)


FONT 3: Voltaire (1763)"Tractat sobre la Tolerància"
1. Descriu i explica la font 1.
2. A partir del que heu llegit, què penseu que ha de ser irrenunciable avui per defensar un model polític i social al segle XXI? 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada